dimarts, 24 d’octubre del 2017

MERCÈ RODOREDA , EL DOMINI ABSOLUT DE L'IDIOMA


L'AMOR A LES PARAULES

A la novel·la La Plaça del Diamant, capítol X, la Colometa fa servir l'expressió "Jo, estava així" i més endavant diu: "El meu pare quan va saber que jo estava així".
La professora explica que es tracta d'un llenguatge encobert que delata la invisibilització de la maternitat, la supressió de la pròpia identitat, la submissió de la feminitat.
Jo vaig voler aportar a classe una expressió que vaig sentir a la meva mare, que hauria estat coetània de la Colometa, i afegir així una manera de referir-se a l'embaràs sense mencionar-lo, ni al·ludir a la menstruació expressament i que, pertanyent al temps aquells, responia als mateixos condicionaments que afectarien a la protagonista del llibre.

El cas era: suposant que una noia pogués estar embarassada, poc temps desprès d' haver-se casat, preguntar-li: "així, de casada no has vist res?"

En una altra ocasió, la mare del Quimet explica la trapelleria que li va fer amb les jonquilles que ella conreava. Com exercici de classe, inventem un relat basat en allò, per respondre la "Pregunta estrella" de la setmana.



RESPOSTA ESTRELLA


 Els Reis em van portar una pilota de futbol.
Pilota de cuir
S' acomplia la meva gran il·lusió. Era una pilota de reglament. De cuir, no de goma o de drap  farcida de serradures, com les que teníem aleshores. Duia una inscripció que deia: "cuero cromo".  No sabia què volia dir, però semblava  important. Ben inflada prenia una duresa  professional.
L'ensenyava als amics amb orgull. Ells se la miraven envejosos i, gairebé cada dia, em deien: Ramon, treus la pilota? Jo em feia pregar, però l'anava a buscar i jugàvem un partit de carrer.
Un dia, un  nen d'un barri veí, desconegut, li va córrer al darrera i agafant-la va fugir esperitat.

Mai més no la vaig veure. 

Pilota de drap



ENLLAÇOS DE BLOGS ANTERIORS

ENLLAÇOS DE BLOGS ANTERIORS de Ramon Aromí i Barquets rab1942.blogspot.com classedimarts1416.blogspot.com contesinarracions2016-17.blo...